اتللو(othello) نام رسمی یک بازی است که با نام ریورسی (reversi) نیز شناخته می شود.
اتللو یک بازی استراتژیک و یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین بازیهای فکری حرفه ای در جهان است که یادگیری و بازی با آن آسان است، اما پیروزی در آن میتواند بسیار دشوار باشد.
تاریخچه اتللو(reversi)
در سال ۱۸۸۳ میلادی دو مرد انگلیسی به نامهای Lewis Waterman و John w.Mollet به طور همزمان ادعای اختراع بازی ریورسی را کردند و هرکدام دیگری را محکوم به کلاهبرداری کردند. بازی ریورسی بعد از بحثهای جنجالی این دو طراح بازیهای تختهای، در اواخر قرن نوزدهم میلادی در انگلسان محبوبیت زیادی پیدا کرد. اما نسخه کامل و قابل اعتماد Reversi در ۲۱ آگوست ۱۸۸۶ میلادی به نام The Saturday Review منتشر و روانه بازار شد.
با خرید حداقل 3 میلیون تومان از مزایای خرید با قیمت عمده بهره مند شوید.
بعدها در سال ۱۸۹۵ مجله نیویورک تایمز در مقالهای Reversi را یک بازی شبیه به بازی Go Bang آمریکایی دانست با این تفاوت که ریورسی با ۶۴ قطعه بازی میشود. خود این قضیه میزان فراگیر بودن این بازی حتی قبل از انتشار نسخههای رسمی و صنعتی را نشان میدهد. و خاستگاه اصلی آن را در هالهای از ابهام فرو میبرد.
نسخه های حال حاضر بازیهای سبک اتللو و ریورسی که دارای معمولترین نوع قوانین است و در مسابقات بینالمللی نیز مورد استفاده قرار میگیرد در ژاپن توسط گورو هاسهگاوا در سال ۱۹۷۱ به ثبت رسیده بود و در ژاپن شناخته شده بود.
او در ابتدا اینگونه ادعا کرد که اتللو ابداعی بهبود یافته از بازی Reversi است، اما در حدود سال ۲۰۰۰ میلادی او حرف خود را عوض کرد و اینگونه گفت که او بدون الهام از بازی ریورسی رایج در اروپا ، بازی فکری اتللو را ابداع کرده است.
هاسهگاوا انجمن اتللو ژاپن را در سال ۱۹۷۳ تاسیس کرد و اولین مسابقه قهرمانی ملی اتللو در ۴ آوریل همان سال برگذار شد.
تصویر گورو هاسه گاوا سازنده بازی اتللو
سایز و ابعاد بازی اتللو
بازی اتللو در ابعاد مختلفی ساخته شده است از جمله ابعاد 8 در 8 قطعه و ابعاد 6 در 6 قطعه که از بهترین های آن از برند فکر آوران در فروشگاه اسباب بازی تابان تویز قابل خریداری می باشد.
بازی فکری اتللوی 6*6 بازی فکری اتللوی 8*8
فواید و مزایای بازی اتللو
بازی اتللو فواید زیادی برای تقویت مهارت ها و توانایی های افراد دارد علی الخصوص توانایی هایی که وجود آنها برای تمام ادوار زندگی ضروری و کاربردی است. مهم ترین آنها عبارتند از :
افزایش خلاقیت کودکان و نوجوانان
بازی های فکری مثل اتللو، نیاز به تفکر جانبی و یافتن راه حل های خلاقانه دارند.این بازی افراد را به تفکر خلاقانه برای رسیدن به هدف که همان پیروزی است وادار می کند. به عقیده ی برخی از روانشناسان خلاقیت آموختنی است.
کودک و یا نوجوان باید خلاقیت را بیاموزد تا بتواند آن را پرورش دهد و در دیگر مراحل زندگی به کار ببندد. همچنین توانایی فکر کردن در خارج از چارچوب برای حل یک معما از خصیصه های اتللو محسوب می شود. پرورش این خصیصه را می توان در زمینه های دیگر یادگیری نیز موثر دانست مثل؛ هنر، نوشتن خلاق، ریاضیات، علوم و…
تقویت و بهبود حافظه
بازی اتللو حافظه کودک و نوجوانان و همچنین بزرگسالان را بهبود می بخشد.؛زیرا ماهیت این بازی به گونه ای است که بازیکنان را مجبور به ثبت و ضبط حرکات خود و حریف می کند تا بتوانند عکسالعمل های دقیق تری برای شکست حریف خود داشته باشند.
نقطه ی اصلیِ شروع برای یادگیری و حفظ اطلاعات، ثبت و ضبط دقیق وقایع و یادآوری آن در مواقع ضروری است. به همین جهت بازی اتللو این امکان را ایجاد می کند که افراد به طور مداوم عمل یادگیری و یادآوری را انجام دهد و شرایط تقویت حافظه ی خود را فراهم کند. با تمرین این امر کودکان یا نوجوانان می توانند دیگر مهارت های حافظه را مثل حافظه ی بصری، حافظه ی حسی، حافظه ی کوتاه مدت و بلند مدت خود را تقویت کند.
افزایش تمرکز بازیکنان
داشتن تمرکز بالا توانایی است که همه کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان به آن نیاز دارند. تمرکز جزو مهارت های اکتسابی محسوب می شود، بنابراین لازم است آموخته شود.
بهترین زمان برای پرورش مهارت تمرکز کودکی است، چرا که مغز در زمان کودکی آمادگی لازم برای پرورش را دارد. انجام یک بازی فکری مناسب مثل اتللو که هم تحریک کننده و هم سرگرم کنندهاست ، کودکان را ترغیب میکند تا مدت طولانی روی یک مسئله متمرکز شوند.
انجام اتللو به دلیل خاصیت متعادل بودن آن برای کودک و نوجوان ترغیب کننده است. به این معنی که نه آنقدر سخت و لاینحل است که کنار گذاشته شود و نه آنقدر ساده و روان که بتوان آن را در ظرف زمان کوتاهی به پایان رساند.
میانگین مدت زمان لازم برای اتمام بازی اتللو 60 دقیقه است. شصت دقیقه ای که منجر به تمرکز مداوم میشود.
کاهش اضطراب و استرس
درگیرشدن ذهن در بازی،کودکان و نوجوانان را از هر فشار و استرس دیگری آزاد می کند و رفتارهای پرخاشگرانه را در آنها کاهش می دهد. هنگامی که کودکان و نوجوانان سرگرم بازی اتللو می شوند، انرژی خود را صرف فکر کردن راجع به جای گذاری دیسک ها می کنند و این در رفع تنش و استرس و ایجاد آرامش خیال تاثیر بسزایی دارد.
جلوگیری از بروز فراموشی
فراموشی ، پروسه ای است که به دلیل عدم فعالیت مغز در افراد رواج پیدا می کند و اطلاعات ذخیره شده در حافظه آنها از بین میرود یا تغییر مییابد. اتللو شرایط ساعت ها تفکر را در افراد فراهم می کند و همین امر شرایط تقویت عضله ی مغز را فراهم می کند. مداومت در بازی های فکری همچون اتللو نه تنها موجب افزایش توانایی های فکر و مغزی می شود بلکه از بروز آلزایمر و فراموشی در سنین پیری نیز جلوگیری می کند.
افزایش قدرت برنامه ریزی و پیش بینی
این بازی موجب گسترش پوسته جلوی مغز میشود. این قسمت مربوط به توانایی برنامهریزی، قدرت قضاوت و کنترل شرایط ناگهانی می باشد. گسترش این قسمت از مغز باعث انجام تصمیمگیریهای بهتر در شرایط پیچیده میشود.
روش بازی فکری اتللو
در این بازی ۲ نفره، بازیکنان با محاصره و تصاحب مهره های یکدیگر وارد رقابتی جدی و آموزنده می شوند و زمان خود را به نحوی خوب سپری می کنند.
_ برای شروع، 4 مهره مطابق شکل بالا در وسط صفحه به صورت ضربدری، قرار می گیرند. مهره تیره بازی را آغاز می کند.
_ هر یک از دو بازیکن به نوبت یک حرکت انجام میدهند.
_ مهره را جایی قرار دهید که یک یا چند مهره حریف را محاصره کند.
_ انجام حرکت به معنی گذاشتن یک مهره از طرف رنگ خود در صفحه و محصور کردن یک یا چند مهره حریف در یک یا چند راستا است.
_ در نتیجه مهرههای محاصره شده را برگردانده و به رنگ مهره خود درآورید. این به معنی محاصره و تصاحب است.
_ مهره هایی که در جریان بازی در بین مهره های شما قرار میگیرند به رنگ مهره های شما تبدیل نمی شوند و فقط مهره هایی که در راستا های 8 گانه مهره هایی که شما گذاشتید قرار میگیرند به رنگ مهره های شما در میایند.
_ هدف داشتن بیشترین مهره رنگ خود ،روی صفحه ،در پایان بازی است.
وقتی تمام صفحه پر شود و یا هیچ کدام از دو طرف حرکتی نداشته باشند، بازی به پایان میرسد و بازیکنی که تعداد مهرههای بیشتری روی صفحه بازی داشته باشد برنده می شود.
نکات و قوانین بازی
1_ قرار دادن مهره در صفحه به صورت نوبتی انجام می گیرد.
2_ مهره جدید را فقط در محلی می توان قرار داد که مهره ای از حریف محاصره شود. به عبارتی مهره ای به صورت آزاد در صفحه نمی تواند وجود داشته باشد و همه مهره ها حتما در مجاورت مهره های دیگر هستند.
3_خط محاصره می تواند افقی یا عمودی یا مورب یا هر سه باشد.
4_ در صورتی یکی از بازیکنان در نوبت خود، مکانی برای محاصره حریف نداشته باشد و نتواند حتی یک مهره او را محاصره کند، در این صورت حرکت به حریف واگذار می شود، تا زمانی که امکان محاصره برایش ایجاد شود.
امتیاز دهی
امتیازدهی در پایان بازی انجام میشود. روش معمول امتیازدهی، شمارش تعداد مهره هاست، مثلاً اگر 20 مهره سیاه و 16 مهره سفید داشته باشیم، سیاه برنده است. اگر دو بازیکن تعداد مهرههای برابری داشته باشند، بازی مساوی میشود.
در بازی های تورنمنتی، اگر یک بازیکن تمام مهره های حریف را بگیرد، صرف نظر از تعداد مهره های روی صفحه، بازی ۶۴-۰ به نفع آن بازیکن تمام میشود. علاوه بر این، در برخی تورنمنت های خاص، مثل قهرمانی جهان، امتیاز خانه های خالی به برنده داده میشود. مثلاً اگر در پایان بازی، 20 مهره سیاه، 40 مهره سفید و 4 خانه خالی داشته باشیم، نتیجه بازی 20 -44 به نفع سفید خواهد بود.