ساخت عروسک بسیار ساده و زیبا در خانه

ساخت عروسک

فهرست ساخت عروسک بسیار ساده و زیبا در خانه

فهرست ساخت عروسک

چگونه عروسک درست کنیم؟

درست کردن عروسک از جمله تفریحات سرگرم کننده برای کودکان محسوب میشود. در واقع کودکان هنگامی که یک وسیله را میسازند تمایل بیشتری برای بازی کردن با آن دارند؛ اما سوالی که ممکن است ذهن هر خواننده ای را مشغول کند اینکه آیا میتوانیم حق بازی را از کودکان سلب کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا نیاز است توضیحاتی در ارتباط با بازی کودکان ارائه شود.

بازی کردن

بازی کردن از جمله تفریحات فرح بخش برای کودکان و بزرگسالان محسوب میشود. بازی و سرگرمی روابط کودکان را با محیط اطراف افزایش داده و به کودکان احساس تعلق خاصی میدهد؛ بازی کردن زمینه رشد کودک را از نظر جسمی، روانی و عاطفی فراهم می آورد و او را برای چالش ها و تجربیات سخت و پیچیده در بزرگسالی آماده میکند.

با خرید حداقل 3 میلیون تومان از مزایای خرید با قیمت عمده بهره مند شوید.

از جمله حقوق کودکان

در جهان کنونی بازی کردن را حق یک کودک میدانند بنابراین از جمله حقوقی که میتوان برای کودکان قائل شد حق بازی کردن و سرگرمی است؛ از نظر روان شناسی کودکی که بازی نمیکند و ساکت است دچار مشکل است در واقع از جمله ویژگی های یک بچه سالم بازی و جنب و جوش است.

ساخت عروسک

یکی از مهیجترین کار ها برای کودکان ساخت وسیله بازی خویش توسط خود آن هاست. والدین میبایست در این راستا به فرزندان خود کمک کرده و با این کار به پروراندن استعداد فرزندان خود کمک کنند.کودکان با ساخت عروسک احساس مفید بودن میکنند و عزت نفس آن ها افزایش میابد؛ لذا به پدر و مادر ها توصیه میشود در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده و شرایط ساخت اسباب بازی را برای کودکان خود فراهم کنند.
عروسک یکی از وسایل های بازی است. در ذهن عموم مردم وجود دارد که عروسک مختص دختران بوده و پسران از بازی با آن منع شده اند. اما این یک باور غلط است زیرا از نظر علم روان شناسی بازی با عروسک برای هر دو جنس مفید بوده و به افزایش روابط عمومی آن ها کمک میکند.
با توجه به توضیحات فوق مهم است که به فرزندان خود در زمینه ساخت عروسک کمک کنیم. همان طور که با توجه به اسم عنوان میتوان متوجه شد در این مقاله قصد داریم چند روش ساخت عروسک را به شما خوانندگان محترم معرفی نماییم.

ساخت عروسک با جوراب

با استفاده از جوراب های مصرف شده و قدیمی میتوان عروسک های زیبایی تهیه کرد؛ برای تولید آن میبایست اقدامات زیر انجام شود.

  • جوراب را از پنبه یا یا هر جسم نرم دیگری پر کنید.
  • سر جوراب را با استفاده از نخ های تزئینی بدوزید.
  • برای عروسک با استفاده از دکمه چشم درست کنید.
  • با نخ قرمز با توجه به سلیقه کودک برای عروسک دهان طراحی کنید.
  • با استفاده از نخ های کاموا برای عروسک مو بسازید.
  • با استفاده از کش یا نخ های کشسان قسمتی از جوراب پر شده را تحت کشش قرار دهید، این چنین میتوانید عروسکی با دست و پا به وجود آورید.

یا میتوان کرم های زیبایی با استفاده از جوراب پر شده با پنبه تهیه کرد. برای این میبایست اقدامات زیر صورت گیرد.

  • مانند روش قبل یک جوراب را با پنبه یا حتی پارچه های دور ریز پر کنید.
  • جوراب را به قطعات یکسان تقسیم کرده و این قسمت ها را با کش های رنگی از هم جدا کنید.
  • با استفاده از دکمه یا نخ گلدوزی برایش چشم و دهان طراحی کنید. میتوانید با این وسیله تولد پروانه ها را به کودک خود آموزش دهید. شما ابتدا با جوراب یک کرم درست کردید. پس از مدتی به کودک آموزش دهید به عنوان مثال کرم در پیله است، وقتی کودک خواب است برای کرم دو بال طراحی کنید و هنگام بیداری او بگویید کرم تبدیل به پروانه شده است.

با این بازی ها هم با کودکتان بازی میکنید و هم ساخت عروسک را به وی آموزش میدهید. در واقع با این کار مدت طولانی میتوانید فرزند خردسال خود را سرگرم کنید و آموزش های مفیدی در اختیارش قرار دهید.

عروسک بافتنی

روش بعدی ساخت عروسک در منزل بکار بردن نخ برای تولید آن است؛ با استفاده از نخ های بافتنی میتوان عروسک های زیبایی برای کودکان در منزل بافت.

بافتن عروسک نسبت به دیگر روش ها زمان برتر و طولانیتر است؛ انتظار کشیدن برای تهیه آن توسط کودک شوق و اشتیاق او را برای بازی کرد ن با این اسباب بازی چند برابر میکند. شما میتوانید هنگام بافت عروسک این کار را به کودک خود هم آموزش دهید.

آموزش عروسک بافی به کودکان خود منجر به ارتباط بیشتر با فرزند شده که این ارتباطات پیام ارزشمندی و افزایش عزت نفس را به کودکان را القا میکند.

تهیه عروسک با پارچه

هم چنین از دیگر روش های ساخت عروسک که مانند روش قبل کمی طولانی است، تهیه آن به واسطه پارچه های نرم و پشمین خاصی است.

برای تهیه عروسک با این روش نیاز داریم به نخ ، سوزن، پارچه های نرم و پشمین مخصوص ساخت عروسک، پنبه یا هر وسیله دیگری که داخل عروسک به وسیله آن پر شود و در نهایت دکمه های مختلف برای چشم و دماغ و دهن عروسک لازم است.

روش تهیه:

  • ابتدا الگوی ساخت عروسک را روی پارچه طراحی کنید.
  • اقدام به دوخت آن کنید.
  • داخل آن را با پنبه یا هر ماده نرم دیگری پر کنید.
  • در مرحله چهارم کار برای تزئین کردن عروسک برایش چشم، دماغ و دهن درست کنید. میتوانید این کار را با استفاده از گلدوزی با نخ انجام دهید یا برای طراحی چشم، دماغ و دهن از دکمه استفاده کنید.
  • لباس های زیبا یا روسری و شال گردن کوچکی هم برای عروسک بدوزید و در نهایت برایش بپوشید. کار جالبی که در این روش میتوان انجام داد دوختن لباس های مختلف برای عروسک است.

والدین میتوانند با پارچه های دور ریز و اضافه لباس های کوچک برای عروسک بدوزند سپس کودک از این لباس برای بازی های مختلف برای عروسکش استفاده میکند.

داشتن لباس های مختلف برای یک عروسک به دختر بچه ها حس مادر بودن القا میکند. در واقع این کار بازی هایشان را حقیقی تر میکند. گویی آن ها در کودکی تمرین مادر شدن میکنند که این برای بزرگسالی آن ها بسیار کمک کننده است.

ساخت عروسک با کلاه و شال گردن

روش بعدی که قصد معرفی آن را داریم استفاده از کلاه و شال گردن برای ساخت عروسک است. برای ساخت عروسک با این روش نیاز است اقدامات زیر را انجام دهید.

  • کلاه را با شال گردن پر کنید.
  • انتهای آن را کش ببندید برایش چشم و دهن بگذارید.
  • برای تزئین بیشتر از دو عدد چوب کوچک یا نی پلاستیکی برای دست و پای کودک استفاده کنید ؛ عروسک شما در این مرحله آماده بازی است.

ساخت عروسک با پارچه

در این روش نیاز داریم به یک پارچه بزرگ و تعدادی کش، هم چنین برای ساخت عروسک با پارچه ممکن ات تعدادی دکمه، نی یا چوب بستنی هم برای تزئین مورد استفاده قرار بگیرد. در این روش برای رسیدن به یک نتیجه زیبا نیاز است مراحل زیر را طی کنید.

  • پارچه خود را به حالت لوله مانند و کرمی دراورید.
  • با استفاده از کش آن را به سه قسمت تقسیم کنید.
  • قسمت سر را به حالت گرد دراورده و برایش چشم و دهان بگذارید.
  • قسمت وسطی که میبایست از دیگر قسمت ها بزرگ تر باشد را با استفاده از دکمه های لباس تزئین کنید؛ هم چنین برای بزرگ نشان دادن این قسمت میتوانید پارچه را به اطراف بکشید تا این قسمت پهنتر دیده شود.
  • در مرحله آخر کار اگر مایل بودید با استفاده از چوب بستنی یا نی برای عروسک دست و پا درست کنید.

در این روش میتوانید با استفاده از تعداد کش بیشتر به جای ساخت عروسکی با دست و پا یک کرم درست کنید. ساخت کرم در این روش مانند درست کردن کرم با جوراب است که پیشتر توضیح دادیم. در این مورد هم میتوان کرم را تبدیل به پروانه کرد و با استفاده از روش ساخت عروسک بر اطلاعات کودک افزود.

ساخت عروسک با عروسک های خراب و قدیمی

این روش قناعت را در کودکان افزایش میدهد. هم چنین ساخت عروسک با استفاده از وسایل دور ریز خلاقیت کودکان را افزایش داده و آن ها را تبدیل به انسانی خلاق میکند. برای ساخت عروسک در این روش میبایست عروسک های قدیمی خود را گردآوری کنید.
به طور قطع قطعه ای از این عروسک های قدیمی خراب است و قطعه ای سالم است. قطعات سالم را جمع آوری کرده و با آن عروسک بسازید. در انتهای کار شما عروسکی خواهید داشت که هر کدام از قطعات بدنش متعلق به یک اسباب بازی بوده است.

ساخت عروسک با استفاده از بطری

از دیگر روش های ساخت عروسک تهیه آن با استفاده از بطری است. از جمله مزایای تهیه اسباب بازی با این روش کم هزینه بودن آن است؛ زیرا میتوان از بطری های دور ریز در این روش استفاده کرد. برای تولید عروسک در این روش میبایست مراحل زیر را طی کنید.

  • یک بطری در سایز دلخواه انتخاب کنید.
  • بدنه بطری را با توجه به سلیقه کودک رنگ آمیزی کنید یا به جای رنگ آمیزی آن میتوانید برای بطری لباس بدوزید و بدنه بطری را با پارچه بپوشانید.
  • در این مرحله باید چهار سوراخ روی بطری ایجاد کنید.
  • سپس در محل هایی که سوراخ ایجاد کرده بودید چند نی یا چوب فرو کنید. این نی یا چوب ها حکم دست و پا دارند.
  • در آخرین مرحله میبایست برای عروسک چشم، ابرو و دهان طراحی کنید؛ برای این کار میتوانید چند دکمه روی بطری بچسبانید یا با استفاده از ماژیک روی بطری چشم، ابرو و دهان نقاشی کنید. در این مرحله عروسک شما آماده بازی است.

ساخت عروسک با توپ

برای تهیه و ساخت عروسک در این روش نیاز داریم به یک توپ که میتواند جنس های مختلفی اعم از پلاستیکی یا پارچه ای داشته باشد. علاوه بر توپ میبایست چندین دکمه و چوب هم تهیه کرد. برای تولید عروسک با استفاده از توپ نیاز است مراحل زیر طی شود.

  • در صورتی که رنگ توپ مناسب ساخت عروسک نبود آن را رنگ آمیزی کنید.
  • چهار سوراخ در اطراف توپ ایجاد کنید.
  • در محل سوراخ ها چوب ها را فرو کنید. این چنین برای عروسک دست و پا درست کرده اید.
  • در انتهای کار برای عروسک یک صورت زیبا با استفاده از دکمه طراحی کنید. اگر دکمه نداشتید با استفاده از ماژیک روی توپ صورت عروسک را نقاشی کنید.

ساخت عروسک با کاغذ

روش بعدی که سعی در معرفی آن داریم ساخت عروسک با کاغذ است. برای اینکار ابتدا لازم است انتخاب کنید آیا عروسک سه بعدی میخواهید یا تک بعدی. برای ساخت عروسک تک بعدی کافی است عکس آن را روی کاغذ بکشید و اقدام به برش آن نمایید. سپس عروسک بریده شده را با استفاده از یک پایه نگه دارید.
اما در ادامه مطلب قصد معرفی روش ساخت عروسک سه بعدی را داریم. برای این کار نیاز است مراحل زیر را طی کنید.

  • با استفاده از کاغذ یک مکعب یا هر جسم سه بعدی با توجه به سلیقه خود بسازید.
  • یک توپ کوچک به جسم کاغذی سه بعدی خود بچسبانید.
  • جسم کاغذی سه بعدی را سوراخ کنید.
  • در محل سوراخ ها نی یا چوب فرو کنید. این چنین عروسکی با دست و پا تولید خواهد شد.
  • توپ کوچک که حکم سر برای عروسک ما دارد را تزئین کنید. برای این توپ نیاز است با استفاده از ماژیک چشم و دهن بکشید یا با استفاده از مهره و دکمه صورتی زیبا برایش طراحی کنید؛ در این مرحله عروسک شما آماده بازی است.

ساخت عروسک با لگو و آجرک

بعضی از کودکان دوست دارند هنگام بازی عروسک هایی درست کنند که با هم بجنگند. آن ها تمایل دارند این عروسک ها پس از برخورد با هم منهدم شده و تخریب شوند.

ساخت عروسک با استفاده از لگو و آجرک های کوچک ظاهری ربات گونه و خشن به وسیله بازی میدهد. این قطعات به هم وصل شده که اکنون ظاهر عروسکی دارد پس از بازی کودکان و جنگ کاری آن ها خراب میشود. کودکان با این کار حس قدرت طلبی و واقعیت در بازی اش را میکند که این مورد حس رضایت در کودکان را افزایش میدهد.

ساخت عروسک با گل رس

میتوان با استفاده از گل رس عروسک های زیبایی ساخت. ساخت عروسک با گل این امکان را به کودکان میدهد تا با ورز دادن گل عضلات دست خود را تقویت کنند.

در واقع ورز دادن علاوه بر اینکه یک بازی برای کودک محسوب میشود باعث شده از استرس ها و فشار های درونی کودک کاسته شود. خردسالان پس از ساخت عروسک با گل هایشان میبایست آن را در محیطی خشک قرار دهند تا رطوبت گل کم شده و سفت شود؛ سپس میتوانند آن را با توجه به سلیقه خود رنگ آمیزی کنند.

رنگ آمیزی از جمله بازی های محبوب برای کودکان محسوب میشود که استعداد ها و نبوغ کودکان را افزایش میدهد. ساخت عروسک با گل در واقع باعث سرگرمی و لذت مضاعف برای کودکان میشود.

ساخت عروسک با خمیر بازی

در دیگر وسایل شکل پذیر خمیر بازی است. تفاوت این مورد با گل رس در رنگ آمیزی آن است؛ در واقع هنگام ساخت عروسک با خمیر بازی نیازی به خشک شدن آن و رنگ آمیزی نیست. هر دو روش مزایای خاص خود را دارد اما از جمله ویژگی های مشترک هر دو تقویت قوای دست و عضلات آن هم چنین کاستن استرس کودک است.
میتوان گفت در این روش میتوان با استفاده از یک خمیر بارها عروسک ساخت اما با استفاده از مقدار معینی گل رس تنها میتوان یک بار عروسک ساخت و آن را رنگ کرد زیرا خمیر بازی پس از ساخت عروسک سفت نمیشود اما رطوبت گل رس تبخیر شده و تبدیل به جسمی جامد و محکم میشود.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات فوق میتوان دریافت که بازی برای کودکان بسیار با اهمیت است. در واقع میتوان گفت از جمله حقوق انسانی کودکان محسوب میشود.

کودک میتواند برای بازی هایش خودش عروسک بسازد و با آن بازی کند. این روش نه تنها از نظر اقتصادی به صرفه تر است بلکه باعث بلوغ استعداد های کودک هم چنین لذت مضاعف او هنگام بازی میشود.

امید است از خواندن این مقاله لذت برده باشید

Instagram Logo Small TabanToys.com
Telegram Logo Small TabanToys.com
Logo Rubika App TabanToys.com
Phone Logo Small TabanToys.com
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

محصولات
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
نحوه محاسبه قیمت

پس از ثبت سفارش اول، براساس نوع تسویه و حجم خرید، درصد تخفیف ثابت بر روی تمام کالاها دریافت خواهید کرد که این درصد طی تماس تلفنی توسط کارشناسان ما ارزیابی خواهد شد.

حجم خرید

نوع تسویه

سطح قیمت

جینی

چکی

قیمت پایه

جینی

نقدی

سطح 1

کارتنی

چکی

سطح 1

کارتنی

نقدی

سطح 2

خاوری

چکی

سطح 2